2006-08-23

Känns Blizzard väldigt arroganta mot sina kunder?

World of Warcraft påstås ha 5,5 miljoner unika användare som betalar den månatliga avgiften. Det finns tre prisklasser, $14.99, $13.99 och $12.99 per månad.

Detta innebär att Blizzard får in mellan cirka 71 445 000 dollar (cirka 513 miljoner svenska kronor) och 82 445 000 (592 miljoner kronor) varje månad på enbart månadsavgiften.

Detta är ohyggliga summor. Hur kommer det sig då, att man inte kan producera en bättre produkt? Problemen är hårresande.

Varje vecka går alla servrar ner under mer än sex timmar för maintenance. Hur kommer det sig att man behöver göra allt detta under sex timmar varje vecka? Mig veterligen finns det inget online-spel som har sådana enorma krav på underhåll. Man kan hävda att det krävs en hel del underhåll på ett system med fem och en halv miljon användare. Jag köper inte det. Det borde man kunna lösa.

Ett exempel: Idag släpptes en ny stor klient-patch med massa nytt godis för oss som tycker om WoW. Jag själv har ett tag sett fram emot omstruktureringen av rogue-talangerna och den medhörande fria om-speccen som kommer rogues till del. När jag sätter mig framför datorn, får jag reda på att man kommer att behöva skjuta upp omstarten till 16:00 istället för 11:00. Ytterligare fem timmar, med andra ord. Kvart över fyra kommer en uppdatering: servrarna kommer att ligga nere på obestämd framtid. Mer information kommer när det finns.

Kanske det finns någon information någon annanstans, till exempel på hemsidan? Nej. Hemsidan, wow-europe.com ligger också nere. Det är nu nämligen så här att när något kraschar i WoW-hjärtat i Frankrike så går allt ner. Spel-servrar, hemsida, allt. Hur snyggt är det administrerat? Fem och en halv miljoner användare ihoptryckta till ett ställe, och om nätuppkopplingen dit rasar ihop, då fungerar ingenting. Distribuerad fail-safe? Det har man väl inte råd med när man har en brutto-inkomst på över en halv miljard i månaden?

Och vi som har varit med ett tag vet att sådana här saker inträffar ofta. Ibland åker allt bara ner. Är nere i timmar. I ett par fall i dagar. I ersättning får man en ursäkt, ett löfte om att det inte ska hända igen, samt en full rest-bonus för alla karaktärer - något man inte har någon nytta av om ens karaktär har uppnått level 60, eftersom man inte har någon rest längre. En väldigt stor mängd karaktärer har uppnått den nivån.

Vad är då svaret? Det enda giltiga argument jag har hört, egentligen, är att om det inte duger, är det ju bara att inte spela mer. Något sätt för betalande kunder att kräva någon form av ersättning eller förbättring finns egentligen inte - duger det inte, gör något annat.

Vad är det egentligen som gör att vi går med på att skaffa en produkt med så mycket problem som WoW, enligt mig, har dragits med, och det enda vi har att trösta oss med är att det inte finns några alternativ? Om det inte duger, så köp inte produkten. Blizzard lär ju faktiskt inte bry sig något nämnvärt om några hundra kunder tröttnar - de får ändå in sin halva miljard i månaden.

Jag tycker om WoW. Jag avser att fortsätta betala in min månadsavgift och fortsätta spela WoW åtminstone ett tag till, jag avser att fortsätta umgås med vänner på det sätt jag gör. Men det känns ibland som om Blizzard behandlar sina kunder lite arrogant. Det är synd att det inte finns något annat att göra än att sluta om man inte gillar läget. Är det verkligen vad man ska förvänta sig av en produkt med så enorm prestige och marknad?

Update: Klockan åtta dyker det upp ett nytt meddelande som säger att en av två större problem åtgärdats. En ny ETA för att saker ska fungera kommer upp när de vet hur det ligger till. De flesta servrarna går att använda. Med en kö på närmare 2000 personer på varenda en. Nertid: Nio timmar längre än vanligt.

Update 2: Klockan half elva fungerar vare sig realm status-sidan på wow-europe.org ordentligt, eller authservern. 10,5 timmar längre än vanligt.

Inga kommentarer: