2008-08-23

Danmark och sambandet som inte fanns

DN tar i för kung och fosterland när man påpekar att den danska "utlänningspolitiken" (en term jag måste erkänna är rätt ny för mig) orsakar kris i turistnäringen.

Någon anledning måste det ju finnas till att turismen till Danmark minskar samtidigt som den ökar till resten av Europa. Men att det, som det påstås i artikeln, skulle bero på att bilden av Danmark skulle ändrats så att man ser landet som ett rasistland, det har jag svårt att tro.

För det första har det ju aldrig direkt stoppat turisterna förut. Det kom mängder av turister till Spanien och Grekland under deras minst sagt otrevliga perioder under Franco och Ioannides. Diktatorer har varit duktiga på att dra in turistmiljoner.

För det andra så undrar jag litet över DN:s siffror i allmänhet. Jag har nämligen svårt att tro att Danmark är det enda landet i Europa som förlorar turistpengar i år. Sådant går upp och ner. Vore man det enda landet så skulle det ju onekligen vara anmärkningsvärt. Annars är det bara en konjunktursvacka för den nationella turistnäringen, och det är sådant som händer de flesta länder då och då.

Kanske kan diverse Muhammed-teckningar och liknande ha gjort att någon enstaka turist oroar sig över att Köpenhamn blir det nya Madrid eller London, men det tror jag knappast heller.

Kanske DN helt enkelt vill komma med ett samband som inte finns, för att göra en liten nyhet stor? Danmarks politik mot sina egna minoriteter är beklaglig, minst sagt, men sådana här artiklar kommer knappast göra någon nytta.

Inga kommentarer: