2009-03-11

Den ständiga krisen

Jag kan inte annat än berömma Globetrotter för att ha uttryckt vad jag själv känner på ett så utmärkt sätt.

De svenska kommunerna tycks befinna sig i en oavbruten kris. Det är alltid kris, har ni tänkt på det? Jag tror inte jag har hört någon gång att en svensk kommun säger "nu har vi gott om pengar". Nej, det ska alltid skäras ner och rationaliseras. Är det inte kommunalarbetare som ska sänka lönen (vi passar på nu när vi kan) så är det lärare som ska få lämna. Att förbättra skolan är inte att tänka på. Nej nej, det har vi inte råd med. Sist och slutligen kan man ju fundera - vad har vi egentligen råd med då? Varför betalar vi skatt? Varför braskas det på med otroliga skattesänkningar? Ja, återigen är vi där vid "budgeten". Har en kommun pengar över ett år, blir det mindre pengar nästa år - de klarar sig ju på mindre! Man kan inte lägga undan pengar från ett år till ett annat tydligen. Att ha stora likvida medel är inte att tänka på, det kan ju bli skatt på sånt.


Det är så sant som det är sagt.

Det handlar naturligtvis om att var tredje svensk kommun varslar lärare om uppsägning. Det handlar om prognoser om minskade barnkullar och ekonomisk kris.

Men allvarligt talat kan ni ta er ekonomiska kris och köra upp den någonstans. När det gick relativt bra för Sverige så fortsatte man ändå att skära ner så mycket man orkade, med motiveringen att "det vänder snart". Nu har det vänt, och då fortsätter man förstås att skära ner, för till skillnad mot när det går bra så ska alla vara med att dela på krisen.

Att jag gav mig in på en utbildning till gymnasielärare tycks allt mer och mer som ett förhastat beslut.

Inga kommentarer: