2009-03-11

Snön gör bort oss

Dags igen. Inställda bussar, olyckor, kaos. Igår åkte jag färdtjänst från Västerhaningen med en bekant. Det tog en timme att ta sig längs Nynäsvägen, mellan Skarpnäck och i höjd med Sockenvägsinfarten. Vanligtvis tar det ett par minuter.

Det är pinsamt att diskutera väder med folk i andra länder, när de får se sådant här. Något jag stöter på hela tiden är: "Ni bor i Sverige. Sverige har haft snö i ett par tusen år. Det är ju inte så att det borde komma som en överraskning för någon."

Jag funderar över saken. "Det kommer snö i Sverige i år". Nä, det känns inte direkt otippat. Så varför tycks hela samhället bli så chockerat att ingenting fungerar varje gång det händer? Jag kan förstå att folk blir förvånade om det händer i Kairo eller Jerusalem. Men Stockholm ligger faktiskt i höjd med Alaska och Sibirien. Snö händer.

1 kommentar:

novaLea sa...

Det där har jag också funderat över en hel del, det är ju galet hur det funkar (eller inte funkar) här...
Ett under att inte Löpsedlarna hänger på oftare, typ; "SNÖ-CHOCK".
Det skulle vara sjukt kul, faktiskt... =D